«چَمَر» مراسمی مذهبی در لرستان است که در آن کوتَل‌ها و حیوانات را با پارچه‌های رنگارنگ آذین می‌بندند. مراسم با بستن حصاری از پارچه‌های مشکی، همراه با نوای سورناها و طبل‌ها، به شیوه‌ای بسیار پرشکوه آغاز می‌شود. چمر، یادآور دلیری‌ها و جانفشانی‌های مردمان این خطه است. عزاداران در حلقه‌ای بزرگ دورهم جمع می‌شوند؛ زنان مویه سر می‌دهند و مردان با خواندن اشعار مذهبی، مراسم را پی می‌گیرند. از آن پس، زنان از یک‌سو و مردان از سوی دیگر به دایره‌های چمر دست می‌زنند. دایره‌ها، حلقه‌های پیوستگی ایلات در گذر روزگاران است.

موسیقی «جایی برای زندگی» سعی دارد به گونه‌ای، پیوستگی ایلات مختلف را به معرض نمایش بگذارد؛ مویه‌ی زنان لر و هِیِ مردان ترکمن را با هم در می‌آمیزد و در زیربنای موسیقی جاری می‌سازد، در عین آنکه با صدای طبل‌ها، استقامت و پایداری ایل‌ها مختلف ایران را به تصویر بکشد.

در قطعاتی دیگر از این آلبوم بخش‌هایی از موسیقی فیلم «اوینار» را می‌شنوید که در آن، موسیقی ملهم از نغمه‌های پرنشاط و سلحشورانه کردها، فضایی جدید از دلاوری و پایمردی ایرانی را تصویر می‌کند.

گرچه این آلبوم مجموعه‌ای از دو موسیقی فیلم کاملا مستقل است، ولی گویی همان پیوستگی ملی ایل‌ها که در جایی برای زندگی موردنظرم بود، این‌بار در کنار نغمه‌های اوینار، معنی دیگری از یکپارچگی ملی را تداعی می‌کند.

امیدوارم این تجربه موفق بوده باشد و حاصل کار مورد قبول مردم عزیز، به‌ویژه دانشجویان موسیقی قرار بگیرد.

عنوانتوضیحاتلینک ها
1جایی برای زندگی
2ترک خانه
3در جستجوی دختر
4هانیه
5آوای کوهستان
6انفجار
7چمر
8فرار
9یاد یاران
10عروسی
11کوچ
12امید
13به سوی آینده
14اوینار
15در راه
16نشانه
17ویرانی
18آغاز
19راز و نیاز
20رویا
21شمشال
22گفتگو
23مویه
24جایی برای زندگی

جایی برای زندگی

۱۳۸۳

آهنگساز مجید انتظامی
دستیار آهنگساز آذرنوش صدرسالک
ویولن خاچیک بابایان، ارسلان کامکار، ابراهیم لطفی، مازیار ظهیرالدینی، علی جعفری‌پویان، بردیا کیارس
آلتو میثم مروستی، مازیار ظهیرالدینی
ویولن سل مجید اسماعیلی، شهاب انتظامی
کنترباس علیرضا خورشیدفر
هورن مسعود غریب‌نواز، حسین میرزایی
ترومبون حسین شریفی
ماندولین هادی آزرم
گیتار فیروز ویسانلو
نی پاشا هنجنی
کمانچه اردشیر کامکار، شروین مهاجر
دف بیژن کامکار
سازهای کوبه‌ای کوروش بزرگ‌پور
نواهای محلی (باتشکر ویژه از) پروین عالی‌پور