اثری است درباره عظمت و استواری مردمان این سرزمین کهن که در راه سربلندی و افتخار سرزمین‌شان در تمام ادوار تاریخ کوشیده‌‌اند. این اثر با الهام از طبیعت باشکوه ایران و غیرت مردان و زنان این مرز و بوم که برای میهن خود فداکاری و جانفشانی کرده‌اند ساخته شده است.

این سوئیت سمفونی در چهار موومان با تلفیقی از ارکستر سمفونی، گروه کر، ارکستر پاپ و خواننده تنور است که با استفاده از ریتم‌ها و سازهای کوبه‌ای جنوب ایران سعی دارد به توصیفی از عشق و خودباوری مردمانی که برای پیشرفت و تمدن ایران کوشیده‌اند بپردازد.

موومان یکم: ما می‌توانیم!

این موومان در گام دو مینور هارمونیک است که با نوای ملایم چند گیتار و گیتارباس شروع می‌شود که آهنگساز آن را نشانه‌ای برای عشق و رحمت درنظر گرفته است و در ادامه گروه کر با ورود خود و همراهی ارکستر شنونده را دعوت به شنیدن رازهای سرزمین عشق و نور می‌کند. پس از آن خواننده با آوازی در مایه اصفهان نوید طلوع صبح سپید را می‌دهد و ارکستر با ورود تدریجی خود تداعی‌گر بهار و شادمانی می‌شود.

بعد از ورود به فضای ریتمیک و اضافه شدن سازهای کوبه‌ای به مجموعه قبل می‌توان اقتدار و توانایی جاری در خون مردم این سرزمین را حس کرد. در ادامه موسیقی وارد فضای والس می‌شود که با همراهی خواننده مژده رویش و تلاش می‌دهد و در پایان با همنوایی سازهای ارکستر و سازهای کوبه‌ای جنوبی، با شکوه و اقتدار به پایان می‌رسد.

موومان دوم: آب و روشنایی

موومان دوم در گام سل ماژور و با تکنوازی هارپ آغاز می‌شود. در این بخش آهنگساز سعی بر این داشته است که فضایی مه‌آلود، بارانی و آرام را در ذهن شنونده تداعی کند و سپس برای القای پیوستن قطرات باران به رود و جاری شدن این زلالی در طبیعت پاک، از سازهای فلوت و ابوا استفاده کرده است و با اضافه شدن ارکستر کامل، صدای خواننده و حجیم شدن موسیقی، شکل‌گیری مسیر رود و پیوستن رودهای متعدد و رسیدن به یک وحدت و یگانگی را در نظر ایجاد کرده است که با اضافه شدن سازهایی نظیر گیتار، درام و دف و همچنین آوای کر نوای پرشکوه سازندگی و خستگی‌ناپذیری در این حیطه را نوید می‌دهد.

در این قسمت آنچه که موسیقی براساسش شکل گرفته صدای گوشنواز، آرام‌بخش و توصیف شکوه و عظمت رود است که می‌توان آن را زیربنایی برای آبادانی دانست و موسیقی برای آن تلفیق سازهای کلاسیک و آواز سنتی در دستگاه ماهور را در نظر گرفته است.

موومان سوم: خودباوری و خودکفایی

موومان سوم در گام دو مینور هارمونیک ساخته شده است. در این قسمت برای القای حس حماسی، وقار و بالندگی از سازهایی نظیر گروه زهی، ترکیب گروه کر و خواننده با ریتمی کوبنده استفاده شده است. سازهای ضربی نقش اصلی این موومان را عهده‌دار هستند. به‌صورتی که در قسمتی از این موومان، سازهای ضربه‌ای به‌تنهایی ایفای نقش می‌کنند و بعد به تدریج سازهای دیگر اضافه می‌شوند و با ریتمیک شدن فضای موسیقی، حس جشن و پایکوبی و سازندگی به شنونده القا می‌شود.

تلاش آهنگساز در این بخش بر این بوده است که تلاش بی‌وقفه‌ای که مردمان ایران زمین همواره در طی قرون مختلف برای سازندگی و آبادانی موطن‌شان انجام داده‌اند را به گوش همگان برساند. تلاشی که همواره است برای ساختن و ساختن و ساختن…

موومان چهارم: شکوه کارون

این بخش در دو مینور هارمونیک نوشته شده است و در راستای به گوش رساندن عظمت کارون. در ابتدا نوای پرقدرتی که از سازهای زهی به گوش می‌رسد سعی در بیان قدرت، عظمت و خروش کارون دارد و از سوی دیگر نوای آرام و لطیف سولوی ویلن روح لطیف و شاعرانه این رود را به رخ می‌کشد. رودی که هنوز بعد از سال‌ها می‌توان نشان غیرت و استواری مردمانش را در عمق آن یافت…

روی که بستر دائمی و همیشگی بسیاری از جوانان پرشور و غیرتمند ایرانی است.

به امید آنکه این موسیقی حق اندکی را نسبت به این غیرت ملی ادا کرده باشد.

عنوانکیفیت 128کیفیت 320
ما می‌توانیم
آب و روشنایی
خودباوری و خودکفایی
شکوه کارون

سوئیت سمفونی کارون

۱۳۹۱

آهنگساز مجید انتظامی
دستیار آهنگساز آذرنوش صدرسالک
با صدای سالار عقیلی
ویولن خاچیک بابایان، همایون رحیمیان، رضا عالمی، پدرام فریوسفی، علی جعفری‌پویان، محمدرضا عربانی
آلتو میثم مروستی، سهراب برهمندی، پویا خوش‌آهنگ
ویولن سل کریم قربانی، مهرداد عالمی، داود منادی
کنترباس کارن کبیری
فلوت ناصر رحیمی
ابوا مجید انتظامی
فاگوت علیرضا شیبانی
هورن بامداد بیات، فرزاد بیژنی
ترومپت حسین شریفی
دف و سازهای کوبه‌ای کوروش بزرگ‌پور و سعید سرتاهی
درامز بهنام ابطحی
گیتار فیروز ویسانلو
گیتار باس بابک ریاحی‌پور
پیانو رضا تاجبخش
هارپ آذرنوش صدرسالک
گروه کر سودابه شمس، گلنوش انتظامی، علی تفرشی، شهرام رکوعی، مهرداد ناصحی
ضبط موسیقی استودیو پاپ
صدابرداری و میکس حمیدرضا آداب

ویدیوهای مرتبط

ویدیوهای مرتبط

ویدیوهای مرتبط

ویدیوهای مرتبط