اثری است درباره عظمت و استواری مردمان این سرزمین کهن که در راه سربلندی و افتخار سرزمین‌شان در تمام ادوار تاریخ کوشیده‌‌اند. این اثر با الهام از طبیعت باشکوه ایران و غیرت مردان و زنان این مرز و بوم که برای میهن خود فداکاری و جانفشانی کرده‌اند ساخته شده است.

این سوئیت سمفونی در چهار موومان با تلفیقی از ارکستر سمفونی، گروه کر، ارکستر پاپ و خواننده تنور است که با استفاده از ریتم‌ها و سازهای کوبه‌ای جنوب ایران سعی دارد به توصیفی از عشق و خودباوری مردمانی که برای پیشرفت و تمدن ایران کوشیده‌اند بپردازد.

موومان یکم: ما می‌توانیم!

این موومان در گام دو مینور هارمونیک است که با نوای ملایم چند گیتار و گیتارباس شروع می‌شود که آهنگساز آن را نشانه‌ای برای عشق و رحمت درنظر گرفته است و در ادامه گروه کر با ورود خود و همراهی ارکستر شنونده را دعوت به شنیدن رازهای سرزمین عشق و نور می‌کند. پس از آن خواننده با آوازی در مایه اصفهان نوید طلوع صبح سپید را می‌دهد و ارکستر با ورود تدریجی خود تداعی‌گر بهار و شادمانی می‌شود.

بعد از ورود به فضای ریتمیک و اضافه شدن سازهای کوبه‌ای به مجموعه قبل می‌توان اقتدار و توانایی جاری در خون مردم این سرزمین را حس کرد. در ادامه موسیقی وارد فضای والس می‌شود که با همراهی خواننده مژده رویش و تلاش می‌دهد و در پایان با همنوایی سازهای ارکستر و سازهای کوبه‌ای جنوبی، با شکوه و اقتدار به پایان می‌رسد.

موومان دوم: آب و روشنایی

موومان دوم در گام سل ماژور و با تکنوازی هارپ آغاز می‌شود. در این بخش آهنگساز سعی بر این داشته است که فضایی مه‌آلود، بارانی و آرام را در ذهن شنونده تداعی کند و سپس برای القای پیوستن قطرات باران به رود و جاری شدن این زلالی در طبیعت پاک، از سازهای فلوت و ابوا استفاده کرده است و با اضافه شدن ارکستر کامل، صدای خواننده و حجیم شدن موسیقی، شکل‌گیری مسیر رود و پیوستن رودهای متعدد و رسیدن به یک وحدت و یگانگی را در نظر ایجاد کرده است که با اضافه شدن سازهایی نظیر گیتار، درام و دف و همچنین آوای کر نوای پرشکوه سازندگی و خستگی‌ناپذیری در این حیطه را نوید می‌دهد.

در این قسمت آنچه که موسیقی براساسش شکل گرفته صدای گوشنواز، آرام‌بخش و توصیف شکوه و عظمت رود است که می‌توان آن را زیربنایی برای آبادانی دانست و موسیقی برای آن تلفیق سازهای کلاسیک و آواز سنتی در دستگاه ماهور را در نظر گرفته است.

موومان سوم: خودباوری و خودکفایی

موومان سوم در گام دو مینور هارمونیک ساخته شده است. در این قسمت برای القای حس حماسی، وقار و بالندگی از سازهایی نظیر گروه زهی، ترکیب گروه کر و خواننده با ریتمی کوبنده استفاده شده است. سازهای ضربی نقش اصلی این موومان را عهده‌دار هستند. به‌صورتی که در قسمتی از این موومان، سازهای ضربه‌ای به‌تنهایی ایفای نقش می‌کنند و بعد به تدریج سازهای دیگر اضافه می‌شوند و با ریتمیک شدن فضای موسیقی، حس جشن و پایکوبی و سازندگی به شنونده القا می‌شود.

تلاش آهنگساز در این بخش بر این بوده است که تلاش بی‌وقفه‌ای که مردمان ایران زمین همواره در طی قرون مختلف برای سازندگی و آبادانی موطن‌شان انجام داده‌اند را به گوش همگان برساند. تلاشی که همواره است برای ساختن و ساختن و ساختن…

موومان چهارم: شکوه کارون

این بخش در دو مینور هارمونیک نوشته شده است و در راستای به گوش رساندن عظمت کارون. در ابتدا نوای پرقدرتی که از سازهای زهی به گوش می‌رسد سعی در بیان قدرت، عظمت و خروش کارون دارد و از سوی دیگر نوای آرام و لطیف سولوی ویلن روح لطیف و شاعرانه این رود را به رخ می‌کشد. رودی که هنوز بعد از سال‌ها می‌توان نشان غیرت و استواری مردمانش را در عمق آن یافت…

روی که بستر دائمی و همیشگی بسیاری از جوانان پرشور و غیرتمند ایرانی است.

به امید آنکه این موسیقی حق اندکی را نسبت به این غیرت ملی ادا کرده باشد.

می‌توانید آلبوم سمفونی کارون را از اینجا دانلود کنید.

کنسرت سمفونی کارون

۱۳۹۱

آهنگساز و رهبر ارکستر مجید انتظامی
با صدای سالار عقیلی
شاعر محمد عبدالحسینی
ویولن یک ارسلان کامکار (کنسرت مایستر ارشد)، سهیل ده‌بستی، محمدرضا کریمی، محمدرضا شریفی، امیر باورچی، مونیکا لران، سانوا عندلیبی، مهدی جوان‌بخت، بابک خبازیان، احسان شامی، نگین حاتمی، بهادر خانزاده، فرزاد صیدی
ویولن دو سیدرضا عالمی، پریسا پیرزاده، شادی سرانجام‌پور، عاطفه سادات‌حسینی، مونا لواسانی، پیمان شامی، محمدرضا جمالی‌بیرامی، صدف شیخان، نفیسه محمودی، سینا روستاپور، شاداب کاظمی، امید شریفی
آلتو کاوه تسعیری، امین زمان‌خان، همایون هاشم‌زاده، پژمان اختیاری، هدی سعیدی، ارغوان تابکی، زهرا عبدالله‌زاده، مصطفی شایانفر، رضا ماهروزاده
ویلنسل مجید اسماعیلی متین، داود منادی، فضل‌الله رضایی، مهرداد عالمی، شاهرخ خلیل‌نژاد، آناهیتا ایزدی‌پارسای، نرگس فلاح‌پسند، بهرنگ معتمدی
کنترباس پروانه انارکی، فرشید پاتینیان، سروش کاکاوند، انوشا مصطفایی‌وکیل‌دو، آرش ضرابیها
فلوت مجید سینکی، مهرداد غلامی
پیکولو فرخ خدابنده
ابوا فرشید حفظی‌فرد، نازنین احمدزاده
کلارینت محمدحسین پورمعین، مصطفی منفردمنش
فاگوت علیرضا شیبانی، رضا صنعتی‌نژاد
کنترفاگوت امیرحسین محمدیان
ترومپت مصطفی بیات، کامیاز ماندگارین، محمدرضا صفی
ترومبون سیامک کریم‌پور، میرمحمدعلی ایرج‌پور
ترومبون باس رامین براتی
هورن مسعود غریب‌نواز، اسماعیل مظفری، سیامک میردادیان، فاطمه یوسفی‌نژاد
توبا بابک میردادیان
تیمپانی محمدرضا پناهی‌نژاد
ضربی شیما حکیمی
هارپ آذرنوش صدرسالک
پیانو رضا تاجبخش
درامز هومن غفاری
گیتارباس آرین کشیشی
گیتار لیلی افشار، محسن مرشد، فرزاد نصیری
دف کوروش بزرگ‌پور، بابک بنی‌حسینی، مهدی نقشینه، مهدی خدیوی
دمام داریوش چاوشی، هادی چاوشی
گروه کر
رهبر گروه کر رازمیک اوحانیان
سوپرانو آزاده کمال‌هدایت، شاکه آقامال، جمیله پولادی‌ها، بهجت عابدیان، رزماری عیسی‌پور، افیک متوسیان، شیوا سروش، ریحانه توسلی‌فرد، ویدا محمودی، الناز عابدی، هدی تاج
آلتو نفیسه رهنمای شریعتی، فریبا قنادی‌اسدی، آتوسا کلانتری، نرگس میردادیان، زهرا شیخ‌رضایی، بلقیس صادقی، فریبا بیتوتی، شهرزاد یوسفی، الهام نورانی
تنور شاهرخ شیردوست، احمد عزیز، بهروز اسلامی، سیامک صدری، امین سیفیان، فرشاد فولادوند، ریچارد عیسی‌پور، محمدرضا قراتپه، سهیل متین، غلامحسین خزری، عباس هاشمی، امیرحسین شعبانی نیکو، امیرحسین مزارعی‌زاده، محمدرضا اروج‌زاده
باس محمدرضا صادقی، مهرداد ناصحی، بهزاد داداشی، غلامرضا آقابابایی، عامر شادمان، سیدوجید دین‌پرور، مهرداد بابایی، آرمین بابایان، صابر جعفری
مدیر هنری ارکستر و کر نادر مرتضی‌پور
تولید و نمونه‌سازی علیرضا محمدی‌لاری
مدیر داخلی ارکستر و کر محمدرضا صفی
مشاوره طرح و مدیر پروژه عباس آزاد
مسئول نت منیژه یوسفی
پشتیبانی واحد خداپرست، جواد رحمانی

موومان یکم: ما می‌توانیم

موومان دوم: آب و روشنایی