سمفونی حماسه خرمشهر
۱۳۶۱
نام | مدت | ||
۱ | جنگ | ۰۴:۲۸ | |
۲ | مهاجرت | ۰۴:۰۸ | |
۳ | آمادگی نبرد | ۰۳:۳۱ | |
۴ | پیروزی و جشن | ۰۳:۳۲ |
موسیقی حماسه خرمشهر دارای چند موومان است.
در آغاز موومان اول ویلنها و ساز هورن به آرامی و به همراه آکوردهای ساده به بیان آرامش موجود در گستره شهر می پردازد و با برخاستن نوای ترومپت و تیمپانی آرامش از شهر گریخته و جای خود را به هراس و اضطراب میسپارد. رفته رفته به وسیله ترمبونها، زهیها و در انتها هورنها این نوا اوج میگیرد تا آنجا که هجوم بیگانگان به شهر در آن حس میشود. سازهای زهی و چوبی به وسیله کروماتیکهایی که اجرا میکنند راویان این حملهاند و سازهای مسی و کوبهی به بیان خشونت بیحد و حصری که بر خرمشهر رفته است، میپردازند. در این قسمت از هارمونیهای نسبتاً پیچیدهتری استفاده شده است. آکوردهای دیسونانس (نامطبوع) به همراهی کروماتیکهای زهی و سازهای کوبهای خشونت مذکور را به اوج میرسانند و در پایان نخستین موومان به ضربه گانگ خرمشهر اشغال میشود.
آهنگساز | مجید انتظامی |
دستیار آهنگساز | آذرنوش صدرسالک |
ویولن | خاچیک بابایان، روین تهماسیان، رضا عالمی، جابر اطاعتی، ارسلان کامکار |
آلتو | سیاوش ظهیرالدینی، نوروز یزدانی |
ویولن سل | کریم قربانی، محسن تویسرکانی |
کنترباس | علیرضا خورشیدفر |
فلوت | ناصر رحیمی |
ابوا | مجید انتظامی |
کلارینت | سعید اتوت |
فاگوت | محسن افتاده |
هورن | غلامحسین مجلسی، مسعود غریبنواز |
ترومپت | منوچهر بیگلری |
ترومبون | مهدی محمودی |
سازهای کوبهای | محمود منتظم |
دف | بیژن کامکار |
گروه کر | الهه حمیدیشیرازی، نیما نوزاد، مهدی نیکنام، اسفندیار قرهباغی |
صدابرداران | ناصر فرهودی، رحیم تاجی، محسن کلهر |
ضبط موسیقی | استودیو پاپ |